Pasodoble Polka El Zuavo.

Aquí tenéis la interpretación del pasodoble polka "El Zuavo" 1868, del autor Álvaro Milpager y Díaz. Interpretada por la Unió Musical de Montixelvo en el maset del Tercio de Zuavo de Bocairent en estas fiestas de Moros y Cristianos de 2018.

La idea era, aprovechando el 150 aniversario del pasodoble polka, poderlo interpretarlo en el desfile del día de la entrada en la escuadra Oficial. El trabajo brutal realizado por José Francisco Bernat con todo el arreglo músical para la banda, con la partituras para cada instrumento, y habiendo ensayado la banda de Montixelvo, al final tomaron la decisión de que esta pieza no era la adecuada, y cito textualmente:

" ... pero la junta estuvo debatiendo y llegamos a la conclusión que no era la más apropiada para una escuadra oficial, ya que esta representa a toda la filà. Además este año es muy probable que no haya Cop (formación en batallón que va detrás del capitán/capitana), por esta razón creo que debemos interpretar obras que sean elaboradas íntegramente para las fiestas de moros y cristianos ... (como así lo marca los estatutos." A.V.

Lo curioso del asunto fue que sí que hubo escuadra del Cop, y a que no adivináis quien fue el cabo .... exacto, el mismo; A.V. Pero lo que más llamó la atención con los centenares de obras tanto pasodobles como marchas cristianas que existen en el repertorio morocristiano, es que repitieron las mismas obras que la escuadra oficial de mujeres, que fueron; Nieve y más nieve, El Tito, José Luis Valero y Febrer, y no interpretaran la suya. Todavía estoy buscando en que articulo de los estatutos o del régimen indica que se han de interpretar obras que sean elaboradas íntegramente para las fiestas de moros y cristianos.

Como podéis apreciar es una pieza 100% desfilable, que al principio pueda sonar raro, es normal, no estamos acostumbrados las primeras veces. Pero con más motivo recuperar una obra de hace 150 años y adaptarla para desfilar le confiera una mayor plasticidad a la Entrada de moros y cristianos, ya que debemos tener en cuenta que consideremos este desfile como un espectáculo, donde el público realmente se divierta, y no escuche las mismas marchas o pasodobles.

Tengo que agradecer a la Unió Musical de Montixelvo su gran labor realizada, y el esfuerzo ya que se pudo escuchar en varias ocasiones el pasodoble polka "El Zuavo", con mucho agrado a los asistentes.

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Escuadra Oficial ó Escuadra de Gastadores

Una de las particularidades de la entrada de Moros y Cristianos de Bocairent, que en varias filaes, la primera escuadra que desfila es la Escuadra Oficial, cuyo elemento más llamativo y característico es el mandil, delantal o también llamado "planeta".

Como varios elementos de la fiesta morocristiana su origen es de tipo militar, de la soldadesca, y es normal que continuaran con muchos de sus elementos. Uno de ellos, eran los gastadores, pero ¿Quien son los gastadores?, eran los encargados de abrir paso a la compañía. A través de herramientas como palas, hachas, serruchos, abrían paso, o como se denomina gastaban la tierra, para que el resto pudiese pasar sin problemas. Podríamos decir que son los zapadores modernos, que abren trincheras, pero ellos allanaban el camino. Pero el gastador moderno (1760-1768) es aquel que va a frente de la Unidad en los desfiles. Y es de aquí de donde viene el origen.  Sus elementos eran el mandil, que les servía para proteger el uniforme del barro, la mochila con diferentes herramientas como el pico, pala, hacha, serrucho, etc., manoplas y aunque no era elemento del uniforme, llamaba la atención su barba crecida.

En Bocairent, todavía podemos ver esos elementos en varias filaes como Moros Marins, Mosqueters, donde mantienen todos estos elementos. En cambio la de Terç de Suavos, tan solo llevan el mandil y el arma al hombro derecho, sus componentes en principio eran 8 y el cabo, y en la actualidad son 16 mas el cabo.

Foto: Entrada del 2 de febrero de 1941. Filà Terç de Suavos
Cabo: Blas Silvestre " El pintor".
Capitana: María Luisa Calatayud Pastor.
Alférez: Francisco Molina Vaño.
Maset: Racó de Càpito, 3.
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De los Zuavos Pontificios a los Zuavos Carlistas



Este es uno de los paneles que se expusieron en el maset de la Filà Terç de Suavos con motivo de la capitanía de 2007, y que todavía se puede ver en el hall.

Es un panel informativo en el cual explica la relación existente entre los Zuavos Pontificios y los Zuavos Carlistas. Desde la unificación de Italia, a la creación de los Zuavos Pontificios por el Papa Pio IX, y su nexo de unión con los Zuavos Carlistas de Infante D. Alfonso Carlos de Borbón. Una explicación del Carlismo y el problema sucesorio. El diseño gráfico fue realizado por Luis Silvestre Borrego.

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Publicació, vuelta a los orígenes

Una año más el acto de la Publicació da el pistoletazo de salida para las fiestas de Moros i Cristians de Bocairent. Este año como novedad en este acto es la supresión del parte del desfile por el Barrio Medieval, Barri Vell. Una lástima, ya que vamos perdiendo poco a poco nuestro orígenes, ya que aunque no haya el público como en otras zonas de Bocairent, se pierde toda la esencia. A todos aquellos que defienden que el Barrio Medieval es incomodo para desfilar, no estarían de acuerdo para la procesión de Sant Blai, también es incomodo desfilar, pero es quizás uno de los mejores encantos, desfilar por esas calles con tanta historia y que tanto le debemos.
Pero el título de esta entrada no hace referencia a este aspecto, sino a que desde el año 2008 no desfilaba en la Publicación algún componente de la Filà Terç de Suavos que no fuera capitan/na. Los capitanes ya tienen su protagonismo durante su año de capitanía, y debería dejar paso a otros miembros en un acto tan sigular. Eso si, sin repetir, ya que somos muchos componentes, y tod@s tenemos a poderlo disfrutar.

Este año serán sin duda unas fiestas diferentes, la capitanía de Luis Silvestre en 2020 dará su comienzo el próximo martes 6 de febrero ... Festa Avant!...


Vitol al Patró Sant Blai!!!
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Zoutube. Zouave Exhibit 2005


•Footage of the tour of the Zouaves Exhibit at the Military Museum
•The tour guide discusses the military career of Colonel Ellsworth, who was the first Union soldier to die in the Civil War
•Footage of close-ups of artifacts
•There is also footage a presentation called "Why the Zouaves? How They Came to be in the US Army" by Mike McAfee
•Talks about the French Zouaves and the Muslim influence on them in North Africa
•McAfee provides photographs of everyday life and personal artifacts of the French Zouaves

Veteran oral history interview published by the New York State Military Museum.
The State of New York, the Division of Military and Naval Affairs and the New York State Military Museum are not responsible for the content, accuracy, opinions or manner of expression of the veterans whose historical interviews are presented in this video. The opinions expressed by those interviewed are theirs alone and not those of the State of New York.


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#americancivilwar

Certificado de afilación a los Fire Zouave de Philadelphia


Certificado de afiliación como miembro de la compañía de los Fire Zouaves de Philadelphia, por el Coronel de la Brigada Witt C. Baxter.

Impreso por King & Baird Co. en Philadelphia, este documento fue sin duda diseñado por Baxter (que era artista y diseñador de oficio) para ayudar a infundir orgullo a los hombres que se unieron a su regimiento. Conocido popularmente como Fire Zouaves de Baxter durante la guerra, este regimiento luchó en Gettysburg y en Wilderness, donde el coronel Baxter recibió un disparo en los pulmones. Más tarde, Baxter obtuvo el rango de general de brigada.

Se puede apreciar en la parte derecha del documento a un Zuavo con la bandera de la Unión, con el lema "La Unión, bien o mal".

Fuente: Raynords Historical Collectible Auctions.
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The Zouave Cadets of Chicago


En esta lámina pre Guerra Civil Americana se aprecia el entrenamiento que realizaban los Zuavos Cadetes de Chicago, creados por Elmer E. Ellsworth, más que un regimiento era un grupo de militares que enseñaban sus destrezas castrenses en un tour por varias poblaciones, donde mostraban el uso del mosquete, el ataque con bayoneta, las diferentes formaciones.

Ilustración de Frank Leslie en el periódico Illustrated Newspaper, el 28 de julio de 1860


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"El Zuavo" pasodoble - polka (1868). Álvaro Milpager y Díaz.


Aquesta composició titulada “El Zuavo”, del compositor i Músic Major del exèrcit Álvaro Milpager y Díaz (1840-1889), encara que ve denominada com a “pasodoble- polca” té totes les característiques rítmiques, melòdiques i formals de la polka europea de la segona mitat del s. XIX, i de la que he fet una adaptació per a la plantilla de la banda de música actual.
Va apareixer editada a la revista musical “Eco de Marte” del també Músic Major José Gabaldá Bel (1818-1870) en 1868.
Evidentment, no està relacionada amb la filà “Terç de Suavos” de Bocairent ni composada per a les festes de Moros i Cristians, però crec que sería interessant que passara a formar part de l ́arxiu de la filà degut a les circunstàncies històriques en les quals es va composar, així com a donar-la a coneixer als membres de la filà i si es considera convenient, utilitzar-la a alguna desfilada de caràcter històric, com es va fer amb la “Marcha Radetzky” de J. Strauss fa alguns anys o la “Publicació històrica” amb trajes antics.
La filà “Terç de Suavos” es va fundar en 1867, i un any després, en 1868 l ́ infant “Alfonso Carlos de Borbón”, germà de l ́aspirant al trò carliste en eixe moment, Carlos VII, es va allistar al “Batallón de los Zuavos Pontificios”. Aquest fet, que tingué gran relevància a l ́ Espanya de l ́època, pot que portara al compositor, que en eixos moments estava destinat a Madrid, (encara que a la partitura original no s ́especifica ni hi ha documentació al respecte) a “dedicar” o a “homenatjear” amb aquesta composició al ”Zuavo” mes conegut i important d ́eixe moment, l ́ infant “Alfonso Carlos de Borbón”, ja que els “Zuavos Carlistas” no apareixeríen fins el retorn de l ́ infant a Espanya en 1872, quant va ser designat General per a Catalunya i va combatir a la “III Guerra Carlista (1872-1876)”. Com dic, açò es tan sols una posibilitat i no està acreditat documentalment.
Als artícles que s ́exposen en “suavos.blogspot.com.es” es fa referència a les cróniques festeres de l ́ any 1901 del “tío Julián” on diu:
“Conta el tío Julián que la filà va créixer molt l’any 1901 (uns 27 festers) i que desfilaven pel poble acompanyats de la música d’Atzeneta, que interpretava, entre altres obres, la popular “Habanera del requinto” que van utilitzar uns anys després per al ballet que feia la filà....”
i també que:
“En el maset de l’època representaven l’obra dramàtica de Don Juan Tenorio i al voltant d’una foguera tocaven i ballaven la polca....”
Sería interessant que algún Zuavo “major” puguera recordar alguna cosa que haguera escoltat o algunes dades referents a aquestes composicions, tant de l ́ “Habanera del Requint”, per la curiositat de l ́ instrument, com del “Ball de la Polka”, que es el tema que tractem.
¿i si es tractara de la mateixa polka....?En quant al compositor, tan sols he encontrat una breu biografía en una web dedicada a la Música Procesional, a la que també li dedicà varies composicions.
BIOGRAFIA
Álvaro Milpager y Díaz (Alcaraz, Albacete, 19/02/1840 - Elizondo, Pamplona, 28/01/1889) (també escrit Milpaghéer, Milpagher o Milpaghéor) es una de les figures claus en l ́ història de la música militar de la segona mitat del s. XIX, en l ́ història de la Banda de Música Espanyola i del començ de les marxes de Processó.
Nascut al poble d ́ Alcaraz (Albacete) en 1840, ingresa en l ́ exèrcit en 1859 en la “Música del Regimiento de Ingenieros No 1”, de Madrid. En gener de 1870 entra com a Músic Major (director) de la xaranga (un tipus de banda militar, amb menys components de madera i cornetes i tambors) del “Batallón de Cazadores de Madrid No 1”. En 1876 serà ascendit a director de la “Música del Regimiento de la Lealtad”. En 1883 passaría a ser Músic Major de la “Música del Primer Batallón del 4o Regimiento de Ingenieros”, fins la seua dissolució. Posteriorment, en 1885 sería Músic Major de la xaranga del “Batallón de Cazadores No 3” de Barcelona, fins la seua llicencia en 1887, quant aniría a viure a San Sebastián, on va formar i organitzar la Banda Municipal, que va dirigir fins la seua mort.
Entre les numeroses condecoracions cap destacar els mérits militars: “Creus del Mérit Militar” roja sencilla (1866) i roja de 1a classe (1874). Entre les condecoracions civils, la “Medalla d ́ Or” de 1a classe com a director en un Concurs de Bandes, organitzat per la Societat de Foment de les Arts de Madrid en 1871, la “Lira d ́ Or” per una composició sinfònica en un concurs de La Coruña de 1878, la “Medalla de Plata” de la Societat Filarmònica “Bellini”, de Catania, a la que perteneixía, o la “Batuta de Ébano y Plata” concedida per l ́ Ajuntament de San Sebastián en 1881.
Fou un prolífic compositor: el seu catàleg el componen unes 200 obres tant per a banda (marxes de processó, marxes militars, pas-dobles, sinfoníes, ballables....) així com a per a diversos instruments, incloent des de tandes de valsos per a cordes per als concerts que Barbieri organitzaba a Madrid, a tres mètodes per al aprenentatge d ́instruments de vent, on destaca el que escrigué en 1875: un mètode per a corneta de gran interés, que establía las bases d ́aquest instrument per al seu ús reglamentari en el exèrcit de l ́ época.

Mor a sa casa d ́ Elizondo (Navarra) el día 28 de gener de 1889, apunt de cumplir 49 anys d ́ edat. Casat en dos ocasions, tan sols va tindre un fill de la primera esposa que va viure pocs mesos, morint sense descendència. La seua obra no està recollida en cap arxiu, per lo que podem encontrar el seus mètodes d ́aprenentatge al depòsit legal (BNE) i la resta dispersa al llarg de numerosos arxius de diferents institucions, amb una bona part de la producció perduda.

Història de la Polka:
La polka fou creada en 1830, per una camperola adolescent de 16 anys de Bohemia, Anna Slezak de Elbeteinitz. La xiqueta va crear una danza per a un festival d ́estiu i li agregà lletra. Era doncs, en el seu origen, una dansa camperola xeca (no polaca) a dos temps, caracteritzada per el mig pas, del que va prendre el seu nom (“pulka” significa mitat).
S ́introduí als salons de Praga en 1837 i va passar ràpidament a Viena, arribant després a París, on obtingué un èxit extraordinari, principalment gràcies a les composicions de la familia Strauss. Derivada del minué, té una introducció preparatòria del tema, dos seccions i un final o coda. Els instruments mes característics utilitzats son el clarinet, la trompeta, la tuba o el contrabaix i el acordió. En alguns casos, pot adjuntar-se la batería.
La música es basa en compasos de 2/4 i el seu tempo es ràpid. Es balla amb passes laterales i evolucions ràpides. Aquest ritme trasplantat a terres americanes adopta estils particulars en Argentina, Méxic, Estats Units, Paraguai, Nicaragua i es converteix en part del folklore nacional.
Compositors bohemis com Bedřich Smetana i Antonín Dvořák composaren polques, amb lo que van fer que aquest ritme s ́ introduira a l ́ univers de la música acadèmica.
La familia Strauss també composà polques com “Pizzicatto Polka” (lenta), i “Tritsch- Tratsch Polka” (rápida), donant-li gran popularitat. Igor Stravinsky fou altre compositor que va experimentar amb la polka amb la seua “Circus Polka”.
El ritme de la polka té cuatre tiemps: tres passes laterals i una pausa que es marca elevant apenes el peu. Es l ́únic ball de saló que no es balla a ras de piso, sino saltant. El seu aire es alegre i desenfrenat. Admiteix el ball en formació. Els tempos d ́aquesta danza es ralentiren a partir de 1900.
“El Zuavo” (pas-doble-polka) d ́ Álvaro Milpager y Dìaz
A la partitura original apareixen dos parts ben diferenciades; després de l ́ introducció de 4 compasos apareix la secció “A” (en Mib major), amb dos temes, i la secció B (en el to de la subdominant, Lab major). Al final apareix l ́ indicació D.C. (Da Capo), per lo que al repetir la secció “A” considere mes adecuat acabar l ́ interpretació al finalitzar aquesta secció. Així es respeta la forma ternària típica de la Polka (A-B-A), amb una introducció i en aquest cas, sense coda (no l ́ escrigué l ́autor), acabant en la tonalidad principal (Mib major).Respecte de la partitura original, en aquesta adaptació s ́han eliminat instruments actualment ja en desús, com el Flautí en reb, la Tromba en mib i el Baríton (de metall), i s ́han inclòs els de la plantilla actual, com el Flautí en do, la Flauta, el Oboé, el Fagot, el Sax. Tenor en sib i el Sax Baríton en mib, així com el Triàngle, ja que en la partitura original, la part de percussió ve como ”Batería”, sense especificar quin tipus d ́ instruments l ́interpreten, respectant la resta d ́ instruments segons la partitura original.
El “tempo” que he indicat es de negra=92 (en la partitura original no ho especifica) ja que per las característiques melòdiques es mes adecuat interpretar-la a aquest tempo, com la polka francesa “Feuerfest!” o “Pizzicato Polka”, que no com la polka ràpida, “Tritsch-Tratsch”, totes elles de J. Strauss. En cas d ́ utilitzar-la en una desfilada també es pot interpretar a aquest tempo a mode de lo que en música festera es diu “pas-doble- marxa” o pas-doble “sentat”, però amb les característiques d ́aquesta forma musical.

Autor: José Francisco Bernat Belda 
Ciempozuelos (Madrid). Febrer 2016
97.810.

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